Menu Sluiten

Verantwoording

Doel

  • Het examenjaar is een spannend overgangsjaar voor veel jongeren: je gaat de vertrouwde middelbare school afsluiten en aan de volgende fase beginnen. Meestal met veel zin in de nieuwe stap, maar ook met spanning en onzekerheid. Of je overziet het nog niet helemaal, dat komt ook veel voor.
  • Deze website wil op verschillende terreinen de benodigde informatie voor examenleerlingen op een rijtje zetten: oefenen voor je examens, doorverwijzen naar vervolgopleidingen, handvatten bieden voor persoonlijke ontwikkeling en praktische informatie geven over alle regeldingen die op je af komen, zoals bijvoorbeeld Digid en een zorgverzekering
  • Voorlopig beperkt deze website zich tot het bieden van teksten en opgaven uit oude examens vanaf 2018, de andere ambities komen hier later stap voor stap beschikbaar
  • Voor de oude examenteksten en -opgaven geldt:
    1. Vroeg beginnen met examenopgaven werkt voor veel leerlingen motiverend en draagt bij aan je taalontwikkeling, leesvaardigheid en redeneervaardigheid. En je kennis van het examenvak natuurlijk
    2. Je komt meteen bij de goede opgave en hoeft niet meer door hele examens te bladeren
    3. Bij elke opgave of tekst is aangegeven in welke categorieën die valt, bijvoorbeeld ‘korte tekst’ of ‘Europa’ of ’telprobleem’, zodat je vooraf kunt zien welke stof er in die opgave aan de orde komt
    4. Je kan ook alle opgaven die over een bepaald stuk stof gaan selecteren, handig als je net klaar bent met een hoofdstuk
    5. Je kan de zoekfunctie gebruiken om snel naar een bepaalde opgave of tekst te gaan waarvan je de titel weet
  • In de toekomst: uitbreiden met informatie over vervolgopleidingen, persoonlijke ontwikkeling en wat er zoal nodig is om als jongvolwassene op eigen benen te staan

Motivatie

  • www.exaplus.nl is een privéproject zonder winstoogmerk. Bezig aan het laatste kwart van mijn loopbaan, voel ik de behoefte om over te dragen wat ik er in de loop van de jaren van ben gaan begrijpen. Ik ben afwisselend docent geweest, mentor, teamleider, conrector, sectieleider en roostermaker. Meestal heb ik vooral in de praktisch-organisatorische kant van scholen gewerkt, dus niet in de zorgkant of de onderwijskundige kant. Een boek schrijven is niet mijn ambitie, maar op een toegankelijke manier overzicht bieden over de materie vind ik wel leuk om te doen. En ik leer er ook een boel van, krijg leuke reacties en leg mooie contacten.
  • Als mentor van 5 Havo maak ik het vrijwel elk jaar wel mee dat een leerling als eerste van zijn familie een Havo-diploma haalt en naar het vervolgonderwijs gaat, een hele gebeurtenis vaak. Zelf kom ik ook uit zo’n familie: mijn grootvader ging werken na de basisschool en bracht het tot chef inkoop van de plaatselijke sokkenfabriek, mijn vader haalde als eerste twee HBO-diploma’s, zelf ging ik als eerste naar de universiteit, mijn broer was de eerste die promoveerde en mijn moeder heeft als volwassene ook een universitaire studie afgerond. Onderwijs heeft in onze familie altijd een vooraanstaande rol gespeeld en ik vind het mooi om dat anderen ook te bieden.
  • Er zijn natuurlijk veel examenwebsites, ik hoop dat deze site onderscheidend is door de categorieën per vak, door de eenvoud en snelle toegankelijkheid, door de zoekfunctie en door de combinatie van examenhulp en praktische hulp. Die praktische hulp staat er nu nog niet op, dat is ambitie voor de komende jaren.

Planning

  • In 2023 is het vullen van de website veel sneller gegaan dan ik vooraf had gedacht
  • 2024: categorieën voor BI, SK, ECO en BECO toevoegen
  • 2024: examens voor de kunstvakken en de ontbrekende talen toevoegen
  • 2024: FAQ’s over examen Havo toevoegen
  • Wens: werken aan de vormgeving van de pagina’s, de berichten en de menu’s (kleur en foto’s toevoegen)

Werkwijze

  • Het kiezen van de categorieën per vak is tot nu toe het meest vakinhoudelijke deel van het maken van deze website. Deze categorieën zijn een pragmatische vertaling van de domeinen uit de examensyllabus. Dit wordt in overleg met vakcollega’s gedaan
  • De categorieën die hier per vak zijn gekozen zijn grotendeels objectief maar deels ook voor discussie vatbaar. Het ligt daarom ook voor de hand om hier na een tijdje eens evaluerend over te spreken
  • Het zo nodig aanpassen van de categorieën is redelijk eenvoudig
  • Ook kunnen er nog categorieën worden toegevoegd als daar vraag naar is. Voor Nederlands zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een waardering per tekst: als moeilijk ervaren, als gemiddeld ervaren, als makkelijk ervaren. Of aan één of meer onderwerpen per tekst: taalkunde, jongerencultuur, gezondheid, techniek, kunst en cultuur, etc
  • Bij het kiezen van de categorieën zijn de volgende werkregels gehanteerd:
    1. Categorieën zo kiezen dat ze een redelijke vulling hebben. Dus geen categorieën gebruiken met maar enkele teksten of opgaven erin of met juist bijna alle teksten of opgaven erin. Zo’n categorie voegt niet zo veel toe. Om deze reden zijn bijvoorbeeld de categorieën ‘werken met grafiek of tabel’ bij Havo en Vwo Wiskunde A afgevallen, omdat ze op meer dan 80% van de opgaven van toepassing waren. Werken met grafiek en tabel is dan geen categorie meer maar een algemene vaardigheid. Ook is bijvoorbeeld de categorie ’teksten langer dan 300 regels’ bij Nederlands afgevallen, omdat die maar op één tekst van toepassing was
    2. Op de vorige regel zijn wel uitzonderingen gemaakt. Zo komt de categorie ‘logaritmische schaal’ maar enkele keren voor bij Havo wiskunde A, maar was het toch relevant genoeg om deze te behouden en zo zijn er nog een paar uitzonderingen gemaakt

Auteursrechten

  • Citaat van de website van het CVTE , de overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor de eindexamens:

Sinds 18 juli 2015 is de ‘Wet Hergebruik van Overheidsinformatie’ van kracht. Iedereen (personen, organisaties) mag op grond van deze wet de informatie op deze site hergebruiken. Dit recht heeft betrekking op alle soorten informatie: teksten, rapporten, foto’s, grafieken, afbeeldingen enzovoort. Het hergebruik mag zowel een commercieel als een niet-commercieel doel dienen. 

Uitgesloten is informatie waarvan derden hergebruik niet toestaan. Daarom geldt de volgende regel:

U mag de informatie op deze website hergebruiken, behalve als het copyrightteken © erbij staat.

  • Einde citaat. Alle oude examens op www.examenblad.nl mogen hier dus worden hergebruikt, behalve de onderdelen waar een © bij staat. Alle op exaplus.nl weergegeven opgaven en teksten zijn hierop gecontroleerd en waar nodig is apart toestemming gevraagd voor publicatie
  • Mocht je van mening zijn dat er bij het controleren een © over het hoofd is gezien, mail dan svp naar info@exaplus.nl
  • Een uitzondering vormen de kaartenkaternen bij de examens Havo en Vwo aardrijkskunde. Deze worden vanwege copyright alleen als een link naar examenblad.nl aangeboden. De gebruiker merkt hier over het algemeen niets van.

Contact en feedback: mail naar info@exaplus.nl

  • Voor feedback en het melden van bijvoorbeeld spelfouten of links die niet werken of niet kloppen, kun je mailen naar info@exaplus.nl. Alvast hartelijk dank!
  • Voor vakinhoudelijke vragen over hoe je bepaalde opgaven of teksten moet aanpakken is dit email-adres niet bedoeld
  • Graag wil ik de vele leerlingen en collega’s en alle anderen hartelijk danken voor het meedenken
  • Heel leuk als je zin hebt om mee te bouwen zodat bijvoorbeeld jouw vak sneller op deze website aangeboden kan worden, mail dan naar info@exaplus.nl en dan neem ik contact met je op
  • In het bijzonder ben ik op zoek naar iemand die het leuk vindt om wat kleur en foto’s en dergelijke in het ontwerp te brengen. Het is een WordPress-site met op het moment thema Customify, maar dat laatste is geen must
  • Alvast hartelijk dank voor de belangstelling en hopelijk levert de website een mooie bijdrage aan jullie examenjaar
  • Hartelijke groet en veel succes allemaal, Michel de Laat

Literatuur

  • Handboek Access 2019, Wilfred de Feiter, Van Duuren Media, ISBN 978-94-6356-065-8
  • WordPress Basis, editie 2020, Roy Sahupala, WJAC, ISBN 978-90-817062-7-8, www.wp-boeken.nl/basis
  • WordPress Gevorderd, editie 2020, Roy Sahupala, WJAC, ISBN 978-90-817062-8-5, www.wp-boeken.nl/gevorderd